Velkommen til Atelier Claus Bojesen.

Hvor har Claus Bojesen udstillet ? Tekst af Frederich Th. Issachsson.

Her ser vi Claus Bojesen med en afrikansk Baule maske. ( FOTO Ole Haupt),2008.

Maleren Claus Bojesen debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1971 på Den fries udst.,København.Og Charlottenborgs Forårs udstilling i 1971 og deltager på Efterårs udstillingen,Charlottenborg i 1973. Første seperatudstilling var i Galleri M,København i 1969 og siden en udstilling med Akvareller og tegninger i kunstnerkollektivet Galleri Ahorn,København,senere laver disse kunstnere en eksperimentalfilm sammen:"Brændte billeder",fra Mad man's film Company,som i sin Super 8 version bliver vist på Tåstrup Kulturcenter,fotografen et Andreas Hansen. Stor suces fik kunstnerkollektivet i Galleri Ahorn i Laksegade,København, da Claus Bojesen, Leif Ottar, Sten Stensgård Petersen, Troels Wørsel ,Børge Sornum og Michael Buchwald viste udstillingen " Erotisk Kunst  " .


Fra 1972 begynder Claus Bojesen at arbejde med det surrealistiske maleri og bliver tilknyttet det berømte Galleri Passepartout i Snaregade,København. Dette galleri havde arrangeret en række udstillinger på Charlottenborg, hvor surrealismens fædre udstillede sammen med tresser oprørets ny- surrealister. Fra sin første seperatudstilling i dette galleri i 1973 til 1983 følger en lang række seperat.udstillinger i Galleri Passepartout,København. Galleriet viser sine surrealistiske kunstnere på Bologne kunstmesse 1976, hvor Claus Bojesen viser sine Venus billeder.Passepartout Gruppen udst. I 1979 i Haus am Lutzau Platz,Vest-BERLIN under titlen: abenteuer des Realismus, udstillingskatalog på tysk med tekst af Virtus Schade. Deltagere på denne vigtige surrealist udstilling var: Claus Bojesen,Lars Rasmussen,Thor Lindeneg,Bjørn T.Hansen,Erik Rasmussen.        


                                                                                                                       Den unge maler og skribent Claus Bojesen kommer i 1970 erne hurtigt i front i kunstlivet og gennem en række tema udstillinger med Gruppe Gyrr, der hvert år fra 1974 til 1986 udstiller på Den Fries Udstillingsbygning,København med bogudgivelser i Gyrr-biblioteket, markerer denne lille gruppe malere sit specielle realistiske- og pop agtige formsprog sig i en række skelsættende tema udstillinger bl.a. : Efter,1974 og Mad,1975 og Hjemme hos,1979 med varehuset Ikea,som sponsor,hvilket skabte skandale i kunstlivet og i front med udstillingerne: Gyrr fotograferer ,som blev vist på Den Fries udstilling i København og Århus Kunstmuseum 1982 ,og som var vejviser for den nye fotokunst,der brød igennem i kunstlivet. Gennem ca 10 år arbejdede fgl. kunstnere sammen om ideerne og temaerne i Gruppe Gyrr : Gunnar Bay, Claus Bojesen, Michael Buchwald, Mogens Egill, Bjørn T. Hansen, Lise Honore, Erik Rasmussen, Preben Frank Stelvigt, Børge Sornum og  med den dansk/franske maler Jette With,Paris og Figuration Cretique kommer Gruppe Gyrr til Paris og gruppen udstiller med Figuration Cretique på Grand Palais i 1984-85-86 og med Figuration Cretique i Hessenhuis,.


                                                                                               Fra 1974 befinder vi os i en meget frugtbar og kreativ periode i Claus Bojesens kunst. De surrealistiske malerier i olie bliver malet,Claus Bojesen begynder sammen med Bjørn T. Hansen at arbejde med bronce skulpturer udformet i cire per du- teknikken,Bojesen begynder at lave store kobbertryk i farver hos kobbertrykker Brian Christensen, og i 1981 udgiver Galleri Torso en kobbertryksmappe med Claus Bojesen : De underste drømme, tre kobbertryk i farve, oplag 60 stk. udformet som i inspiration over Gustav Munch-Petersens digtsamling.Man kan fra 1974 og frem til 2003 se en lang række seperat udstillinger,hvor Claus Bojesens nostalgiske surrealistiske stil med citater fra kunsthistorien og malet i sin altmodische penselføring folder sin fantasi ud i øde surreale landskaber,befolket med vingede fabeldyr eller Venusser,der venter på den guddommelige befrugtning til senere i 1982 i en ny ekspressiv ornamentalsk stil med inspiration hentet fra ophold i Nord-italien og Milanos kunstneriske smeltedigel og en lang Odysse til Istanbul og Øst-tyrkiet, 1984. Mange af disse seperatudstillinger vises i Galleri Torso,Odense fra  1975  -  2003  og med dette galleri deltog Claus Bojesen også i Gallerisammenslutningens kunstmesser i Forum,København og Herning. Sideløbende sås Claus Bojesen seperat i Origrafica,Malmø 1979 og 1981. Claus Bojesens surreale malerier fra perioden 1971 - 1982 skal forståes som en politisk og social orientering omkring vor klodes sparsomme resurcer,vor forsvindende kultur og som et nostalgisk blik på den dræbte natur,som hos Claus Bojesen bliver formuleret som stilleben i form af malerier med det blodige afhuggede hestehovede. Et frit citat for Goya,men også en ung malers protest mod naturen,der voldtaget i industriliseringens navn og den politiske vold mod menneskeheden, kan indlægges i malerens protest mod Vietnam-krigen som det ses i Det store politiske maleri : De amerikanske Gratier, mål 200 + 300 cm, der blev vist på Pro,Charlottenborg 1974 og på Ny Nordisk Romantik,Lunds Konsthal 1975. Claus Bojesen viste  bronceskulptur i Galleri Moderne,Silkeborg,1975.                                                                  


                         Første seperatudstilling i Italien var med akvareller i Galleria Rinaldo Rotta,Genua ( sammen med Nes Lerpa )1981 og samme år begynder Nes Lerpa og Claus Bojesen at arbejde med keramik i Ibis Ceramica,Cunardo hos billedhuggeren Gianni Robusti,her møder de kineseren Hsiao Chin,som er bosat i Milano,men arrangerer en udstilling med deres kunst i Spring Gallery,i Taipei i Taiwan,1982. De danske malere Claus Bojesen,Peter Nyborg og Nes Lerpa  danner en uformel nordisk gruppering i kunstlivet i Milano og deltager på kunstmessen Art Bologne i 1983 med Galleria Rinaldo Rotta og bliver derefter inviteret til at deltage med Cenobio dei Visualitas,Milano på Basel kunstmesse 1984. Det danske kulturministerium sponsorerer udstillingen : "Ommagio dei Pinot Gallicio ",Teatro Monviso,Cuneo,Italien,1984 med deltagelse af Claus Bojesen,Eva Sørensen,Torben Bohse,Nes Lerpa,Peter Nyborg og Annelise Kalbak.Det  blev en skelsættende udstilling i Piemonte,hvor udstillingens hyldest til den socialistiske maler og apoteker fra Alba blev et indlæg i debatten om kunst/fantasi/samfund. Til udstillingen udkom nr 1,1984 af tidsskrifte Il Cielo dei Vichinghi.                                                                                   Hjemvendt fra Italien viser Claus Bojesen akvarel udstillingen " Bocca del Veritas ", i Galerie Zeuthen,Vedbæk 1984 .


I 1983 viser Claus Bojesen keramik fra Ibis Ceramica,Italien,samt akvareller hos Galleri Ægidius,Randers . I 1990' erne viser Claus Bojesen 7 store one man shows med malerier,akvarel,litografier og bronceskulpturer i Kunsthallen,Købmagergade,København i årene 1993,94,95,96,97,98,2000. Disse udstillinger tager udgangs punkt i Claus Bojesens læsning af renæssance digteren Dante Aligheris " Den Guddommelige Kommedie ".Det bliver til tre udstillinger over dette tema og de øvrige fire udstillinger i Kunsthallens lokaler viser Claus Bojesen sine ornament og maske malerier, som er inspireret af Claus Bojesens interesse for Tribal Art.  Bojesen samler en kreds af malere og billedhuggere fra Italien i en ny gruppering, som kaldes Gruppo Shakti, grundlagt af Hsiao Chin,Gianni Robusti og Claus Bojesen på Ibis Ceramica,Cunardo i 1989, gruppen viser sin første udstilling i  Overgaden,kulturministeriets hus på Christianshavn,senere udstiller man i Århus Kunstbygning i 1990 og i Kunsthallen,København og Galleria AZ,Milano,det blev til ialt 8 udstillinger med udgivelser af kataloger hos North-Information,København. Claus Bojesen stifter familie og bosætter sig periodisk i atelier huset i skoven i Nord Skåne og begynder at male sine ornamentalsk og maske agtige malerier og udstiller nye malerier fra Sverige hos Galleri Ivan Edeling,Gl. Mønt i København i 1992 og året efter på Køln Kunstmesse. I 2001 viser Claus Bojesen sin nye litografiske mappe: " Kabbalistisk Labyrint ", 8 litografier i farve i oplag 60 eks., sammen med olie malerier i Galleri Weibull i Vedbæk.Det blev starten på nye litografiske mapper, trykt hos det litografiske værksted Hostrup-Pedersen & Johansen, Valby i årene 2001 - 2012 , ialt 7 litografiske mapper med hvert sit tema og forskellige  figurationer. I 2003 viser Claus Bojesen sin litografiske mappe : " Ornament ", 4 litografier i farve  trykt hos Hostrup - Pedersen & Johansen, Valby sammen med oliemalerier i Galleri Zenit,København og i 2005  viser Claus Bojesen sin litografiske mappe : Orfeus og Eurydike " med 4 litografier i farve hos Hostrup - Pedersen & Johansen,Valby sammen med nye abstrakte malerier og akvareller hos Galleri Jytte Arentzen på Østerbrogade i København. 2008 færdiggører Claus Bojesen sin mappe med 10 abstrakte litografier med tema fra Arthur Koestlers essay bog : Lotussen og Robotten - og rejser på kunstrejse til New York og udstiller lige hjemkommet med en lang række akvarel skitser: Postkort fra New York i Arthouse,Frederiksberg. Senere på året 2010 er Claus Bojesen igen i Paris og udstiller i det nye galleri kvarter Marais i Gallerie Anders Hus  og  viser maleri og tegninger og den nye litografiske mappe : " Bonsaitræet ", med 6 litografier trykt hos Hostrup - Pedersen & Johansen i Valby og senere i 2012 en udstilling med tusch tegninger : encre de Claus Bojesen  1968 - 72.,igen i det lille eksklusive Gallerie Anders Hus,Paris.Claus Bojesen deltager med maleri og keramik på en stor udstilling med Dansk/ Fransk kunst i Brønsalen,Frederiksberg arrangeret af Arthouse i 2011,derefter rejser han til Indien og maler en række erotiske billeder fra gudindernes tempel i Nepal, serien : Venus fra Nargakot. Disse bliver vist i Galleri Zeuthen,Vedbæk,2013.


                                                                                        Året 2012 blev året , hvor kunstnersammenslutningen Pro fejrede sit 50 års jubilæum.I mange år blev Pro betragtet som gruppen, der gjorde oprør mod Kunstakademiets dominans i kunstlivet.Med basis på Charlottenborg blev Pro samlingsstedet for alle de nye tallenter og mange af Pro udstillinger i 1980 ' erne var de inviterede gæsters antal større end medlemmerne. I 2012 fejrede gruppen jubilæet med en stor udstilling på Gammelgård i Springforbi,København og senere samme år viste Pro en temaudstilling : Tårnet i Rundetårn,København,her viste Claus Bojesen sin nyeste litografiske mappe : Tårnet - Orgasmens skruestik. " med 4 nye litografier med tekst og billede. Pro arrangerede en Artists Talk,som blev filmet af Gunnar Bay,hvor bl.a. Claus Bojesen læste op af sin digtsamling: Orgasmens Skruestik,afsnittet kan ses på Youtupe.           Claus Bojesen er medlem af Pro siden 1973 og af Gruppe Gyrr fra 1974 - 86,stifter af den internationale Gruppo Shakti sammen med Gianni Robusti og Hsiao Chin 1989. Udst. På Grand Palais,Paris 1984-85-86 med " Figuration Cretique ".


Uddannelse og aktiviteter : Student 1968. Harald Isensteins kunstskole i 1960' rene, Kunstakademiets Arkitektsskole fra 1968, ansat hos Frederick Lord Bojesen & Son,International Architects i København,Cairo og Riyad fra 1968-82. Medlem af Statens Kunstfonds indkøbs- og legat udvalg 1983,84,85.Arbejdet som kunstskribent for tidsskriftet Hrymfaxe 1971-95,skrevet for Paletten og redigeret og udgivet Gyrr-Biblioteket 1974-84,udgivet det italienske tidsskrift " Il Cielo dei Vichinghi " no 1,1984.Repr. På Kastrupgårdsamlingen,Sønderjyllands Kunstmuseum,Århus Kunstmuseum,Malmø Kunstmuseum,Vendsysselsk Kunstmuseum og Pinakoteka,Cuneo. Biografi i Weilbach Kunstner Leksikon udg.1992.Monografi :Claus Bojesens Utopia,Passepartout Biblioteket nr.1,Virtus Schade,1979 og Den orientalske Rebus,om Claus Bojesen af Frederich. Th Issachsson,1992 tilrettelagt af Galleri Torso. Endvidere 3 volum ,North- Information,1985,1989,1992.,editor Bent Petersen. Illustrationer: " Manden der købte drømme ", fortællinger af Virtus Schade,illustr. Af Claus Bojesen,Finn Jacobsens Forlag,København 1984. Morgensterns digte,gendigtet af Virtus Schade,illustr.af Claus Bojesen,Finn Jacobsens Forlag,København 1985.Illustrationer til Jostein Gaarder,Maya,roman,Forum 2001.

Daglig dag i Ateliet.

Olie maleri af Claus Bojesen,2005,titel : Dæmon ( 1480 ), 46 + 38 cm, ejet af Arthouse,Frederiksberg.

Ateliet er et dejligt sted, et sted til ro, et sted til fordybelse og et daglig dags sted til en kunstners arbejde, her kan kunstsamleren komme på besøg og se arbejdet skride frem, forstå arbejds processen og diskuterer kunst med maleren eller tale om rejse oplevelser. Egentlig burde Ateliet ikke eksistere, fordi kunstneren går ud i verden ser og sanser forskellige kulturer, forskellige oplevelser og transporterer disse følelser og tanker over på lærredet og giver dem en fysisk og visuel form,det er processen,men at male er også et logistiske problem. At flytte rundt på malerierne, fremvise og udstille dem,forklare og fortolke og formidle,derfor at Ateliet nødvendigt til at stable og opbevare malerierne,gemme dem til bedre tider, gemme dem til forståelsen og tiden kommer malerierne i møde, på den måde er Ateliet også et arkiv eller en kronologisk dagbog over tiden og sansningers og ideerne. Spændende kunsthistorisk arkæologi for fremtidens kunsthistorikere.Hvordan var det nu det var dengang, for længe siden ?

Olie maleri af Claus Bojesen fra 2013, titel : Grå Senufo ( 1697 ), 50 + 65 cm . Maleriet er fra en serie af malerier i samme format,hvor maleren øser af sin viden og forkærlighed for afrikanske masker og ornamentik hentet fra den afrikanske etnografi.Claus Bojesen var under sit atelier ophold i "Cité international de Artiste " i Paris, 1981 en ivrig besøgende på Det etnografiske museum for at se afrikanske masker og skulpturer og keramik fra Occeanien og Stillehavet,desuden findes de vigtigste kunsthandlere med afrikanske masker i Paris galleri kvarter.
Olie maleri af Claus Bojesen fra 2013, titel : Gul Senufo ( 1698 ), 50 + 65 cm.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Svend E Kristensen | Svar 15.01.2017 15.35

Kære Claus - hvilken skøn mappe er det med mindst 9 tryk af: Dig, Mario Benedetti, Chin Hsiao, solveig Lohne, Angela Occhipinti, Sesma m.fl.

Liselotte Kæmpe Gudbrand | Svar 24.11.2015 12.49

Kære Claus Bojesen - Jeg er ved at opdatere SDUs kunstdatabase og mangler årstal for det flotte maleri Blå Minotaurus, som vi har hængende. Kan du hjælpe?

Vita Randolph Weibull | Svar 22.03.2013 11.57

Kære Claus
Fin ny grafisk mappe, ringer til dig !
Knus fra Vita Weibull

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

28.12 | 11:33

God dag. Jeg søger på Leif Ottar, da jeg har et af hans malerie fra 70’erne, men får kun 2 hit. Denne side og irmapose nr. 71. Er han mon stadig aktiv?

...
15.01 | 15:35

Kære Claus - hvilken skøn mappe er det med mindst 9 tryk af: Dig, Mario Benedetti, Chin Hsiao, solveig Lohne, Angela Occhipinti, Sesma m.fl.

...
24.11 | 12:49

Kære Claus Bojesen - Jeg er ved at opdatere SDUs kunstdatabase og mangler årstal for det flotte maleri Blå Minotaurus, som vi har hængende. Kan du hjælpe?

...
03.11 | 18:49

tjaeee ... det ser unægtelig ud som om at verden bliver mindre og mindre og det gør satsningen på det særegne også ...

...
Du kan lide denne side